GLOS TRÉNERA
Niečo čo som si pripravil na naše neuskutočnené rodičovské.
Máme za sebou jesennú časť ligy a môžem povedať , že naozaj úspešnú.Na jar nás čaká ešte veľa zápasov a po mojej dôkladnej analýze som dospel k záveru ,že máme rezervy v prvom dotyku, vo výbere správneho riešenia, či prihrať, alebo ísť do súboja jeden na jedného.
To je podstata problému, ktorý trápi trénerov a nielen nás ale aj ostatných čo, pôsobia v slovenskom futbale. Pozeráme zápasy v Lige majstrov, zápasy európskych líg a obdivujeme technických, rýchlych hráčov ich individuálne schopnosti, pekné a rýchle herné činnosti, kombinácie a iné prvky podporujúce plynulú a jednoduchú hru , ktorá ma fascinuje a rád by som ju naučil aj našich krpcov.
My tréneri sme zodpovední za to čo hráčom odovzdávame, čo hráčov učíme a čo od nich vyžadujeme. Predsa hrať jednoducho nie je až taký problém. Hrať z prvého dotyku s využitím narážačky, alebo prenesenia ťažiska hry, prípadne kolmej prihrávky nie je až tak veľmi náročné. Náročné pre našich hráčov je zrejme cit pre prihrávku, resp. dať prihrávku na mieru – presnú a hlavne vystihnúť, kedy prihrať a kde prihrať – výber správneho riešenia.
Poslednou slabinou sú súboje jeden na jedného. Súboj jeden na jedného je veľmi dôležitou hernou činnosťou. U našich chlapcov táto herná činnosť akosi stagnuje.
Keď sa nad tým zamyslíme, tak si musíme priznať, že sa na týchto už zmienených rezervách vo veľkej miere podieľame aj my tréneri a preto je potrebné vážne sa venovať tejto problematike a skutočne s tým niečo robiť. Nie je to v čarovnom prútiku, je to v osobnosti trénera, jeho schopnostiach, vedomostiach a hlavne v poctivej a zodpovednej trénerskej práci. My však nie sme profesionáli ale nadšení rodičia s trochou skúseností a tak robíme chyby ako aj naši krpci v tom sme si rovní. Môžem však sľúbiť a dúfam ,že aj za všetkých troch , že budeme na sebe pracovať.
Základom tréningového procesu mládeže vo futbale je pozitívny prístup k deťom a ku všetkým činnostiam, ktoré v priebehu tréningu robíme.
Športový tréning mládeže vo futbale je odlišný od tréningu dospelých. Vyžaduje si odborníkov po stránke futbalovej, pedagogickej aj psychologickej. Veľkým problémom tréningového procesu mládeže je otázka rannej (skorej) špecializácie a dosahovania výsledkov. Je to cesta, ktorá vytvára neprimeraný tlak na hráčov už od najmladších vekových kategórií a spôsobuje neprirodzený rast výkonnosti.(tomu sa musíne snažiť vyhnúť)
Tréning mládeže zameraný na rannú špecializáciu sa ukazuje ako nezdôvodniteľný a neefektívny. Stále však nachádza stúpencov v radoch funkcionárov, trénerov a netrpezlivých rodičov. Túto cestu treba hodnotiť ako cestu orientujúcu sa na úspech za každú cenu. Vo svojej podstate je však málo perspektívna a zlá. Existuje tu totiž nebezpečenstvo fyzického a psychického poškodenia vyvíjajúceho sa organizmu. Navyše náročný tréning (veľký objem, vysoká intenzita zaťaženia) vôbec nezodpovedá mentalite detí.(sú však kluby čo práve to preferujú)
Všetko má svoj čas, preto pri hodnotení efektívnosti tréningového procesu nemôžeme považovať za hlavné kritérium športovú výkonnosť. Vysoké výkony v prvých etapách športovej prípravy ešte nie sú zárukou ďalšieho progresívneho zvyšovania športovej výkonnosti. Rozhodujúci predpoklad na dosiahnutie maximálnych výkonov v optimálnom veku je tréning zodpovedajúci vývoju detí.
Veľmi dôležitá je miera všestrannosti (všeobecná pohybová príprava) ako základ budúcej vysokej výkonnosti. Čím širšiu základňu všestrannosti budú mať mladí futbalisti, tým sa vytvoria lepšie predpoklady na vyššiu výkonnosť v dospelosti.
V tréningu sa okrem všeobecnej pohybovej prípravy treba z pohybových schopností zamerať hlavne na rozvoj koordinačných schopností, rýchlostných schopností a ohybnosti. Veľmi dôležité je u hráčov čím skôr vytvoriť správne strečingové návyky.
Zo špeciálnej pohybovej prípravy sa v kategórii prípravky treba zamerať predovšetkým na základy individuálnej techniky.( domáce úlohy)
Je nutné, aby každý hráč mal loptu a správne nahustenú. Prípravka a mladší žiaci by mali trénovať s menšími a ľahšími loptami (č. 4, 3, 2). Parametre individuálnej techniky sa s týmito loptami rozvíjajú oveľa lepšie. Predchádza sa tak zbytočnému zraneniu členkov a preťaženosti achylových šliach. Veľmi dôležité je naučiť hráčov pracovať oboma nohami (v tréningu používať aj nedominantnú nohu).
Podpora rodičov je neodeliteľnou súčasťou správneho rozvoja mladého futbalistu ale aj spätná väzba pre trénerov z ich strany. Iba tak môžeme dosiahnuť aby sa naše ratolesti tešili na tréning a zápas bol tou čerešničkou na torte nielen pre našich krpcov ale aj rodičov a trénerov.